Page 1 of 1

AGENT ZA ZAPOŠLJAVANJE I UVJET EFEKTIVNOG POSLUŽITELJA

Posted: Wed Dec 18, 2024 10:36 am
by mostakimvip04
Zakon br. 14,133/2021 inovirao je naš pravni sustav stvaranjem uloge ugovornog agenta. To je relevantna funkcija koja će biti bolje razgraničena naknadnim propisima i zrelošću u primjeni novog režima nadmetanja.

Čini se jasnim da je uloga dražbovatelja inspirirala stvaranje uloge ugovornog agenta. Ako se s početkom dražbenog modaliteta ovaj javni agent smatrao samo osobom odgovornom za provođenje licitacije, s razvojem uloge počeo je stjecati stručnost i apsorbirati druge dužnosti, vještine i odgovornosti, čak i surađivati ​​s aktivnostima koje prakticirali su ih drugi zaposlenici, au nekim tijelima i određena funkcija nadzora postupka nadmetanja u cjelini.


Prema točki LX članka 6. Zakona br. 14,133/2021, ugovorni agent bi bio osoba koju je odredilo nadležno tijelo, među stalnim državnim službenicima ili javnim zaposlenicima stalnog osoblja javne uprave, da donosi odluke, prati proces nadmetanja , pospješiti postupak nadmetanja i provesti sve druge aktivnosti potrebne za neometano odvijanje događaja do odobrenja.


Prvo, vrijedi istaknuti da je zakonodavac izgleda imao namjeru dopustiti ugovornom agentu veći opseg djelovanja od samog vođenja postupka nadmetanja, kao što je već utvrđeno u mnogim javnim tijelima, u praksi, u odnosu na dražbovatelja, što zahtijeva znanje, odgovarajući profil i iskustvo. Međutim, definiranje dužnosti ugovornog agenta provodit će tijela nadležna za propisivanje Zakona.


Možda najintrigantnije pitanje, u vezi s likom ugovornog agenta, uključuje pravilo postavljeno u članku 8., prema kojem ugovornog agenta mora imenovati nadležno tijelo, između stalnih državnih službenika ili javnih namještenika iz stalnog osoblja javna uprava.


Važno je naglasiti da, za razliku od smjernica utvrđenih člankom 7., tako da su javni službenici koji obavljaju funkcije bitne za izvršenje ovog zakona „po mogućnosti” učinkoviti, ovdje Zakon br. 14,133/2021 izričito uvjetuje obavljanje ove funkcije ugovornog agenta državnom službeniku ili namješteniku državne uprave na neodređeno vrijeme. Smjernica u članku 7., kada Kupite listu brojeva telefona definira prednost stalnim zaposlenicima, iako dopušta određenu marginu prilagodbe stvarnosti tijela, ukazuje na opću potrebu za profesionalizacijom za obavljanje bitnih funkcija u okruženju za nadmetanje, što uključuje ne samo ugovornog agenta i dražbovatelj, ali i druge funkcije u kojima je postojanje učinkovite veze također osjetljivo, kao što su ugovorni inspektori, upravitelji, agenti unutarnje kontrole, među ostalima.

Image


Na sažet i objektivan način, čini nam se da, izlazeći izvan uvjeta smjernice, vodeći se preferencijama, članak 8. definira uvjerljivo pravilo, koje nameće podvrgavanje upravnoj organizaciji entiteta. S ovom karakteristikom, takva disciplina jasno ima status materijalno specifične norme, koja ne obvezuje države, općine i federalni okrug, već samo savezna tijela i entitete. Potkopalo bi administrativnu autonomiju Unije da definira obavezni uvjet stalnog državnog službenika za obavljanje uloge ugovornog agenta za sve druge entitete Federacije. ( Za dodatne pojedinosti o granicama definicije općih pravila nadmetanja pogledajte našu knjigu Komentirani zakoni o javnom nadmetanju)


Unatoč tome, legitimno je tumačiti da je pravilo navedeno u članku 8. opće prirode, te da se obvezno primjenjuje ne samo na Uniju, već i na države, savezni okrug i općine.


U doktrini iu revizijskim sudovima mogu se identificirati različita shvaćanja ove teme. Za neke bi države, općine i savezni okrug morali odmah postupiti u skladu s pravilom članka 8., imenujući samo stalne zaposlenike koji će obavljati ulogu ugovornog agenta ili dražbovatelja, u procesima nadmetanja prema Zakonu br. 14,133/2021. Za ostale je još uvijek moguće, barem za sada, imenovanje državnih službenika u povjerenstvo za obavljanje te funkcije.


Ali izvan dobre i zdrave dogmatske rasprave, čini se prikladnim procijeniti posljedice različitih tumačenja, s pogledom na stvarnost.


Kao što je uobičajeno, za one koji rade u okruženju, u malim općinama, pa čak iu državnim strukturama, nije tako uobičajeno da ulogu dražbovatelja obavljaju stalni zaposlenici. U većini malih općina, do 100.000 stanovnika, dražbovnici su obično javni službenici koji imaju pozicije u komisiji. Tome pridonosi nekoliko razloga: nedostatak kvalificiranih ljudskih resursa, nedostatak odgovarajućih poticaja, rizici od odgovornosti, nedostatak pravovremene obuke za stalne zaposlenike, niske naknade, krhkost strukture tijela, između ostalog. Usuđujemo se reći da je na sjeveroistoku, sjeveru i središnjem zapadu postotak učinkovitih dražbovatelja u ovim općinama vrlo nizak.


S druge strane, obuka dražbovatelja ili ugovornog agenta zahtijeva vrijeme. Godine obuke, kvalifikacija, iskustva, kako bi mogao donositi odluke u skladu sa pravnim sustavom, stotinama propisa i svim smjernicama kontrolnih tijela. Dobar dražbovatelj (a time i dobar ugovorni agent) ne može se formirati u mjesecima. Možda samo tijekom godina, razdoblja u kojem, uz sudjelovanje u obuci, mora imati prijelaz uz podršku stručnjaka s većim iskustvom.


Što će biti rezultat, za općinske javne ugovore, s obveznom i trenutnom primjenom pravila iz članka 8. Zakona br. 14,133/2021? Bez stalnih zaposlenika obučenih i iskusnih za obavljanje ovih relevantnih funkcija (aukcionar i ugovorni agent), nećemo li povećati stope nepravilnosti u procesima nadmetanja zbog pogrešaka njihovih operatera? Neće li nedostatak iskustva potaknuti reaktivno ponašanje koje će, umjesto rješenja, za očuvanje, zaustaviti procese nadmetanja? Koje je trenutačno rješenje za općinska tijela smanjene strukture, poput općinskih vijeća u malim općinama? Mogu li zbog bilo kakvih propusta najviše vlasti svake javne organizacije biti pozvane na odgovornost? Vrijedno je zapamtiti da su, prema članku 7. NLLCA, oni odgovorni za promicanje upravljanja temeljenog na kompetencijama i imenovanje javnih službenika sposobnih za obavljanje osnovnih funkcija predviđenih Zakonom br. 14,133/2021. No, hoće li snositi odgovornost ako budu prisiljeni zaposliti stalnog djelatnika bez dovoljno iskustva?


Riječ je o nužnim promišljanjima, koja zahtijevaju usvajanje određenog konsekvencijalističkog obrazloženja, analizu stvarnih učinaka primjene pravne norme, prije definiranja njezina tumačenja.


Posebno se zalažem za profesionalizaciju područja, uz poticanje zapošljavanja stalnih djelatnika za obavljanje poslova bitnih za natječajno okruženje; ali ne vjerujem da bi to nametanje trebalo uspostaviti na jedinstven način za tako različite federativne strukture. Ignoriranje stvarnosti može dovesti do nepredviđenih rezultata i to treba uzeti u obzir od strane tumača standarda. Kao što je rekla Simone de Beauvoir, “prvi uvjet za promjenu stvarnosti jest njezino prepoznavanje”.